Hvorfor skal du bruge mærkeordninger i din webshop?

Der findes efterhånden en god portion mærkeordninger, du kan implementere som en del af din online marketingstrategi, hvis de passer til din forretning. Det gode ved mange af disse typer af ordninger er, at de netop passer til den brede skare af websites derude. F.eks. er mærker som Ligestillingsmærket (besøg hjemmesiden her) et godt eksempel på en sag, som alle naturligvis vil gå ind for, hvorfor der kan være gode fordele i at bruge mærket. Og netop det fører os tilbage på sporet af dette indlæg. Her vil vi nemlig se på fordelene ved at tilslutte sig en af de efterhånden mange ordninger.

Dine konkurrenter kan få dem!

Fordi det er relativt nemt at få disse mærker, er der sandsynlighed for, at dine konkurrenter allerede har dem. Har de dem så alene for at støtte en god sag for eksempelvis? Nej, ikke nødvendigvis kun af den årsag. Mange af ordningerne har nemlig en side på deres website, hvor de lister deres medlemmer. Denne side linker til medlemmerne, og derved får deres hjemmesider så et såkaldt backlink.

Backlinks er en vigtig del af søgemaskineoptimering, og på denne måde får dine konkurrenter altså et nemt og godt link. I kampen om at rangere højest på Google gælder det om at ikke komme bagud på denne type links, da dine konkurrenter så – i hvert fald teoretisk set – vil overhale dig. Det er groft stillet op, da SEO også handler om teknik og indhold, men er alt andet lige, bliver det ofte de enkelte links, som er udslagsgivende.

Sørg derfor for, at du enten får det før dine konkurrenter – eller OGSÅ får det, hvis de allerede har det.

De kan give point hos brugerne

Foruden at have den egenskab, at de giver dig et link, kan mærkeordningerne også sætte lidt kulør på din forretning. Mange virksomheder adskiller sig ikke meget fra hinanden, hvis man ser bort fra farver, logo m.m.

Med et mærke, der bakker op om en sag, kan du vise en mere personlig side og score point hos dine potentielle kunder.

Er der tale om en kontroversiel sag, skal du naturligvis være klar over, at det også kan have modsatte effekt og skræmme dine kunder væk. Det vil du naturligvis ikke. Gå derfor efter de ”sikre”, som alle mænd og kvinder vil synes om. F.eks. tidligere nævnte Ligestillingsmærke, et mærke for at rede regnskoven etc.

De er billige og nemme

Sidste punkt er, at mærkeordninger typisk er nemme at erhverve. Du skriver dig blot op og betaler det lave gebyr, så kan du benytte mærket og snart få føromtalte link til dit website.

Du tænker måske, at det bliver et værre rod, hvid de her mærker skal ligge og fylde på din forside? Heldigvis er det ikke tilfældet. Mange mærker stiller ikke specifikke krav til placeringen. Du kan med andre ord f.eks. oprette en særlig ”vores værdier”-side eller lignende, hvor du så indsætte mærket.

Det kunne næsten ikke være nemmere.