Hvad er operational excellence?

Dette indhold er sponsoreret.
Operational excellence er lidt af et paraplybegreb, altså et begreb med mange begreber indbefattet. Mange bliver forvirrede over, hvad begrebet indebærer, da der kan være lige så mange svar som spørgsmål i den henseende. Det skyldes, at operational excellence mere er en filosofi på arbejdspladsen end en decideret fasttømret fremgangsmåde.
Fordi det er en arbejdsfilosofi, vil fremgangsmåderne og resultaterne variere fra virksomhed til virksomhed, og det er derfor, det er svært at svare entydigt på, hvad operational excellence egentlig er for en størrelse.
Kort sagt kan man sige, at operational excellence handler om at udføre virksomhedens opgaver på en fremragende (excellent) måde, som gør det muligt at skabe værdi for især kunden og aktionærer, men også for medarbejderne og for ledelsen. Med andre ord kan man sige, at operational excellence er en forretningsstrategi, som bliver udført bedre end konkurrenterne. For at opnå operational excellence kræves der en strategi, som kan variere, alt efter hvilken type af virksomhed der er tale om. Oftest vil man forsøge at optimere arbejdsprocesser (eller resurser og flows inden for virksomheden), samt optimere på arbejdskulturen. Man forsøger simpelthen at blive mere effektiv, at reducere spild og optimere indkomsten.
Kunne du tænke dig at blive bedre til at optimere din virksomheds operational excellence, så kan du trykke på linket og finde et kursus eller blot mere information om operational excellence til din virksomhed. Hvis du vil vide mere om, hvordan du sikrer, at din virksomheds interne kommunikation forbliver sikker, når du for eksempel skal kommunikere dine operational excellence-strategier ud, kan du med fordel sørge for at sende sikker mail. At sende sikker mail er en troværdighedsmarkør, som gør, at kunder såvel som medarbejdere kan sende sensitive informationer uden at skulle bekymre sig om sikkerheden. Sikker mail kan sendes både fra webmail-klienter og fra Outlook. Det er en lille, men vigtig komponent at implementere i en virksomhed, der ønsker at fremstå professionel.
Hvorfor forsøge at opnå operational excellence?
I vores tid er der konstant et væld af forhindringer og udfordringer for virksomheder, både internt og eksternt fra virksomheden. For eksempel skal en succesfuld virksomhed meget gerne være omstillingsparat, altså kunne omstille sig til skiftende trends inden for det pågældende marked. Nye teknologier og innovation inden for brancherne gør, at mange traditionelle erhverv oplever disruption, og hvis man ikke omstiller sig hurtigt nok, ender man med at sakke bagud i forhold til konkurrenterne.
Digitaliseringen, truslen om nye konkurrenter, et udvidet marked og det, at man har sværere ved at tilfredsstille kunderne i dette miljø, gør operational excellence til en vigtig komponent i en virksomhed, der vil opnå succes. Operational excellence gør, at virksomheden optimerer sine arbejdsprocesser for langvarig og holdbar vækst i et fjendtligt og omskifteligt miljø. Din virksomhed kan med garanti drage fordel af at undersøge, hvordan operational excellence kan implementeres for et udbytterigt resultat.