Indret butikken til det bedste salgsoutput

Dette indhold er sponsoreret.

Hvordan skal din butik indrettes? Det spørgsmål kan ikke bespares på én måde, der gælder for alle butikker. Alle butikker ser forskellige ud på baggrund af deres produkter, deres brand og butikkens udformning. Jeres produkt og brand skal diktere, hvordan butikker ser ud. Det betyder, at kunden meget konkret skal vide, hvad der sælges i butikken. Meget simpelt skal kunden kunne se, mærke og høre, hvilken butik det er, og hvad man kan der. Alt det overflødige skal pakkes sammen og smides ud. Det kan give jeres butik et bedre salgsoutput.

Hvad sælger vi?

Lige fra kunderne træder ind, skal de vide, hvor de er, og hvad de kan her. Butikken skal én ting først og fremmest: sælge. Om det er tandbørster eller digitale løsninger kan faktisk være ligegyldigt. Reglen gælder for alle butikker. Kunden skal vide, hvor de er og hvorfor. De skal ud fra butiksruden kunne se, hvorfor de skal gå ind i butikken. Når de er indenfor, er butik inventar alfa og omega. Her gælder det, at mængden af inventaret aldrig må overstråle varen. Inventaret skal være forholdsvis usynligt og kun have en funktion i forhold til jeres produkter.

Less is more

I forbindelse med dette gælder reglen, at jo mindre jo bedre. Produkterne skal overtale kunden, ikke fedt inventar, vilde møbler eller iøjnefaldende reklameskilte. Fjern det overflødige, så produktet først og fremmest træder frem. Skab en base, hvorefter I kan beklæde med ekstra butiksinventar, skulle det være nødvendigt. Generelt er rene linjer, orden og plads værdsat af kunderne. For mange valg og uoverskueligt inventer fjerner fokus fra salget. Det skal være nemt, praktisk og må gerne gå hurtigt – hvis det er kundens ønske.

Den røde tråd

Om du befinder dig ude foran butikken, ved kassen eller i en afdeling, skal der være en rød tråd. Farvekombinationer skal gå igen, valg af butiksinventar og produktets fremstilling. Kunden skal altid vide, hvor de er. En rød tråd og sammenhæng i valg af indretning giver en mere hel butik, som skærper kundens fokus. Alle rådene skal selvfølgelig kombineres med jeres unikke brand. Er der en brandårsag til, at jeres butik er rodet og vild, så skal den være det. Hvis der ikke er, hvis indretningen ikke er velovervejet, taber I kundens interesse. Kunden vil imponeres.

Varm ørerne og følelserne op

Musik er selvfølgelig heller ikke bare tilfældigt udvalgt. Det er velkendt, at noget musik gør kunderne i et bestemt humør, som sender dem mod kassen med noget i hånden. Hvordan I vælger musikken, skal igen afstemmes med jeres brand og indretningen i butikken. Sæt ikke bare en tilfældig playliste på eller en top 100. Overvej, hvordan musikken passer til jeres butik, jeres image. Og spil aldrig så afslappende musik, at kunderne falder i søvn. De skal have energi og tanker i hovedet, der giver dem lyst til at købe. For jeres butik skal først og fremmest kunne sælge.