Byggebranchen skal tænke ud af boksen

De klassiske brancher kan være under stort pres fra blandt andet teknologien, hvor robotter i stigende grad vinder frem. Maskiner og robotter har i den grad overtaget det hårde arbejde så man undgår at blive nedslidt før tid.

Men det betyder også at byggebranchen skal tænke lidt ud af boksen, hvis de vil sikre deres indtjening på den lange bane. For selvom de i første omgang kan se en god forretning i at benytte robotter og maskiner i deres egen forretning, for dermed at spare tid, så skal de også være opmærksomme på, at privatkunderne også ser det samme potentiale.

Det betyder at den klassiske håndværker meget vel kan blive erstattet af en robot, når der skal bygges skur, terrasse, opsættes rækværk eller lignende. Vi griner måske at idéen i dag men prøv blot at se, hvor meget der er sket de sidste 10 år inden for robotindustrien.

Håndværkerne skal i stigende grad begynde at fokusere på deres rådgivning om løsninger og materialer fremfor at fokusere på selve udførelsen.

Hvis man er tømrer og laver terrasser kan man med fordel begynde at sælge alternative gelænderløsninger til sine kunder.

Hvorfor laver man de samme kedelige trægelændere, når man kan sælge en løsning i rustfrit stål, galvaniseret rør eller glas i stedet. Noget der koster lidt mere men til gengæld også giver et større beløb på bundlinjen, fordi der her er flere penge at tjene.

Folk vi i den grad gerne ofre flere penge på deres haver. De opsætter udendørshøjttalere og LED-lys, laver små søer og springvand ligesom der også tænkes i alternative materialer, når man skal have lagt sted.

Derfor skal håndværkerne lære at inspirere folk fremfor blot at tage imod en bestilling. Ofte kan projektet blive 20-30% dyrere, hvis man ændrer lidt i materialerne og dermed kan avancen også blive tilsvarende øget. Der er ofte højere avancer at hente på de lidt mere eksklusive materialer fremfor en kedelig fyrtræslægte.

Men det stiller også krav til at håndværkerne bliver mere udadvendte og kigger på tingene på kundernes øjne. Man skal lære at foreslå folk andre løsning, vise billeder af tidligere projekter. Folk elsker at se hvordan andre har gjort. Det er derfor Instagram og Pinterest er blevet så populære, for her deler folk deres egne billeder og erfaringer med andre.

Det kan være med til at inspirere og skabe efterspørgsel hos kunderne. Så håndværkerne skal også til at bruge disse medier noget mere. For at blive inspireret og for at kunne inspirere deres egne kunder.

Så vil man sikre sin forretning de næste mange år og undgå at robotterne overtager ens arbejde.