Digital omstilling har reddet sejlsportscenter

Match Racing Denmark som er et sejlsportscenter med fokus på matchrace i Middelfart, blev ramt hårdt under coronakrisen. Men digital omstilling der begyndte for flere år siden, har gjort driften så effektiv, at omkostningerne var helt i bund.

 

Når man har været vant til at salg foregår i netværk og med personligt salg, er det en stor omvæltning for organisationen at blive datadrevne. Det opdagede Match Racing Denmark, som er et sejlsportscenter, hvis forretning er at tage virksomheder med til søs. Men da man i forvejen stod for en større omrokering, besluttede man at gå hele vejen.

 

Det er en tung proces, når viden skal ud af folks hoved og mailboks. Vanen skal gøre at man registrerer det i CRM. Ikke fordi man skal bruge det lige nu, men fordi på et tidspunkt skal en kollega bruge det. Det er ofte den udfordring der er størst for virksomheder, at man har svært ved at forklare værdien, da den først kommer senere.

 

Corona satte tingene i perspektiv

Da Corona ramte landet, var der brug for en hurtig omstilling. Alle events blev aflyst og salgsprocessen blev en helt anden. Derfor var data-strukturen pludselig uhyre vigtig, så man kunne tage over for hinanden og hjælpe kunderne videre i forløbet, uden vigtig viden blev tabt.

 

En anden vigtig ting, viste sig at være, hvor lidt manpower forretningen skulle bruge, mens man stod i stampe. Med en stor del ansatte hjemsendte, lykkedes det at fortsætte salget og afviklingen af arrangementer.

 

3 gode råd til digital omstilling

Spørger man virksomheden hvad de vigtigste elementer er for at drive omstillingen blandt medarbejderne er der følgende gode råd.

 

1: Sørg for at medarbejderne får fordel fra dag 1. Det kan være ved at lette deres papirgange. Eksempeltvis ved at bruge masterdata i tilbudsgivning, så det er lige så let at lave et tilbud i systemet, som at skrive noget i en mail. Så nudger du dem til at bruge systemet.

 

2: Brug prototyper ved at lytte til medarbejdernes udfordring, og gør noget ved problemerne med det samme. Eksempeltvis ved at bruge værktøjer midlertidigt til at flytte data, i stedet for at vente på udviklingssprints, hvor en ny integration kan komme på plads.

 

3: Måltal der synliggør processen. Den gamle læresætning er at hvis man vil ændre adfærd, skal man begynde at måle på det. Men overvej grundigt hvad og hvordan du måler. For det kan lige så hurtigt give uhensigtsmæssig adfærd, hvis man ønsker pæne tal.

 

Marketing med i loopet

Marketingteamet er ofte lidt bedre rustet digitalt og der kan derfor være meget hjælp at hente. Så man undgå at tænke marketing som en supportfunktion og i stedet inddrage dem aktivt omkring kvalitet af leads osv. Når samarbejdet går begge veje, kan der ofte opstå gode synergier.