Print regnskab og sæt det i mapper

Hvis du er selvstændigt, ved du hvor meget administration at det indebærer. Selv for helt små virksomheder er det ikke så lidt! Især regnskab er noget som fylder og kan holde de fleste søvnløse om natten. Det er der sådan set ikke noget at sige til, for selvom vi har en masse gode regnskabsprogrammer i dag, som kan hjælpe os med at holde styr på det. Så er det stadigvæk vigtigt at have en god kopi af al data, hvis nu SKAT en dag banker på ens dør.


For at gøre det så simpelt som muligt, kan du med fordel printe en komplet kopi af dit regnskab og have i ringbind. Hvis du ikke lige selv har en printer, eller vil bruge alt dens blæk på det, kan du få CopyShop.dk i Odense til at gøre det for dig. Bor du ikke lige i eller omkring Odense, kan de endda sende det til dig. Det kan være billigere end man skulle tro, især hvis du kan “nøjes” med sort/hvid kopier.

 

Du kan med fordel dele det hele op i ringbind. På den måde kan du også bruge dit lille “arkiv” som opslagsværktøj. Saml fakturaer i ét ringbind, bilag i et andet osv. Du kan evt. give dem forskellige farver, således at fakturaerne er i grønne ringbind og bilag er i røde. Løn er i blå og generel bogføring er i sort. Mulighederne er mange.

Hvilket regnskabsprogram skal du vælge?
Hvis du ikke er helt så langt i processen, du er for eksempel ikke startet op endnu. Eller det kan være at du bare ikke har haft så mange ordre endnu. Et regnskabsprogram er ikke bare et regnskabsprogram. De findes i mange afskygninger og prisklasser i dag. Mange af dem kan også noget forskelligt. Det værste du dog kan gøre, er at gå ind i en facebook gruppe og spørge. For folk har sjældent noget sammenligningsgrundlag. De anbefaler blot det som de selv har. Men de har ikke prøvet andre, så de ved ikke om de er bedre. Og vigtigst af alt, så er der ingen der ved hvad der passer til specifikt dit behov. Du kan i de fleste tilfælde få en gratis prøveperiode på 14 dage eller en måned. Prøve en 2-3 forskellige programmer af og se hvilket der passer bedst til dig og din virksomhed.

 

Hav styr på regnskabet

Du har nok hørt det hundredvis af gange før. Det er vigtigt at have styr på sin virksomheds regnskaber. Men det kan heller ikke understreges nok. Konsekvenserne (og regningen), hvis ikke man har styr på det kan være uoverskuelige og i nogle tilfælde være det som knækker nakken på en lille virksomhed.